wat ik doe

hoe maak je een data driven decision en wat heb je daarvoor nodig; 

Waar gewerkt wordt zullen altijd beslissingen genomen moeten worden, maar hoe meer inzichten je uit het verleden mee kan nemen hoe makkelijker dit is. 

Deze inzichten zijn in twee categorieƫn op te delen; interne en externe data.

interne data:

interne data is de data, die je al bezit. Deze valt weer onder te delen in drie verschillende data stromen, namelijk;

  • Identiteit data
    Identity data bevat gegevens over je klanten. Wie ze zijn, waar ze wonen, hoe ze te bereiken, wat hun voorkeuren zijn en hun loyaliteit. Dit type data staat in je CRM.
  • Order data
    Order data bevat gegevens over de bestellingen die gedaan zijn. De hoeveelheid bestellingen en op welke momenten en welke producten er besteld zijn. Deze dat bevind zicht in de boekhouding. 
  • Interactie data
    Interactie data bevat gegevens over het gedrag van je potentiĆ«le klanten. Wat ze doen op je site, welke site doelen ze behalen, etc. Dit type data staat in je advertising/email/web analytics zoals Google Analytics en kan je via Google tag manager achterkomen. 

Externe data;

  • Social media data (extern)
    Social media data zijn externe gegevens die je binnenkrijgt over de platformen die je inzet voor jouw organisatie. Wat wordt er gedeeld en wat vinden je potentiele klanten leuk? Dit type data is op te halen uit je Twitter, Facebook en YouTube account. Met een tool zoals SEMRush kan je ook de groei en de engagement van je concurrentie inzien.
  • Open data (extern)
    Open data zijn gegevens verzameld door een onafhankelijke partij. Met deze gegevens krijg je doelgroepen en trend inzichten. Dit type data is op te halen via de site van het CBS.
  • GEO data (extern)
    GEO data zijn locatiegegevens waarmee je je bestaande data verrijkt. Waar bevindt je klant zich? Afhankelijk daarvan kan je specifieke boodschappen sturen die afhankelijk zijn van hun locatie. Dit type data haal je uit de browser van de gebruiker of bijvoorbeeld door Beacons, door het uitzenden van signalen via bluetooth.

visueel weergegeven ziet het er dan als volgt uit:

En wat hebben we er voor nodig?

Veel kleine ondernemers, zoals de welbekende slager op de hoek, denken dat aan de slag gaan met Big Data niet voor hen is weggelegd. Maar het tegendeel is waar. Als je over slechts 3 van onderstaande kenmerken beschikt, kun je al gaan kijken of je verbanden kunt leggen.

Volume: dit kenmerk gaat over de grootte van je doelgroep, het aantal mensen. Vaak is men in de veronderstelling dat ze van te weinig mensen informatie hebben voor Big Data, maar dit kan best meevallen.

Variety: het is heel waardevol om verschillende soorten datasets te hebben, ookal zijn ze maar heel klein. Je beschikt namelijk over meer informatie en kunt daardoor waardevolle verbindingen leggen.

Velocity: dit gaat over de snelheid van de manier waarop je aan data komt. Vergaar je bijvoorbeeld slechts jaarlijks informatie van je bezoekers, of juist iedere dag? Hoe sneller, hoe beter (uiteraard). 

Value: hoeveel data je ook hebt, de data moet natuurlijk wel iets zeggen over de klant zelf. Het moet van waarde zijn. Beschik jij over weinig informatie, maar is het wel heel waardevol? Dan kun je er meer mee dan je denkt. 

Veracity: de waarheidsgetrouwheid van je data is enorm belangrijk. Je kunt een terugkerende bezoeker nog zo goed in kaart hebben, maar als hij nooit met de intentie komt om iets te bestellen zegt dit niets over de toekomstige bestel-acties van je doelgroep.

Variability: dit kenmerk gaat over hoe snel de structuur van je data verandert. Hoe snel is het aanpassingsvermogen, bijvoorbeeld als er een nieuwe doelgroep bijkomt?