LOGISTIEK BIJ ADA BETA
Binnen elke organisatie is er dagelijks aandacht voor online marketing optimalisatie of operationele efficiëntie, zoals verspilling vermijden, het juiste aantal mensen voor een taak bepalen of brandstofverbruik minimaliseren. Stel je voor: als handelsreiziger moet je honderd steden één keer bezoeken. Hoe bereken je de meest kortste route om dit te doen?
Bij dit soort complexe vraagstukken biedt een algoritme, dat veel parameters moet meenemen, de enige uitkomst. Dit combineren wij met de mierenkolonie optimalisatie: een probabilistische techniek die wij gebruiken voor het bepalen van de kortste paden, gebaseerd op het collectief gedrag van mieren in de natuur. We zetten mens- of productgedrag om in wiskundige vergelijkingen die de eigenschappen van hun gedrag evenaren en dus ook hun collectief gedrag dankzij mierenkolonie-optimalisatie.
Hiermee hebben wij een AI-algoritme ontwikkeld dat jullie eigen ‘travelling salesman problem’ kan oplossen op verschillende terreinen. Door de variabelen te bepalen en om te zetten in wiskundige vergelijkingen, komt het algoritme met alle mogelijke uitkomsten. Aan de hand daarvan bepaalt het de beste uitkomst. Bijvoorbeeld: wat laat je wanneer aan wie zien en via welke kanalen? Wanneer er binnen jouw organisatie al bepaalde wegen worden bewandeld, dan kunnen wij nagaan of dit efficiënt gebeurt.
LOGISTIEK VRAAGSTUK?
Ada Beta wordt voornamelijk benaderd voor online marketing en loyaliteitsprogramma’s optimalisatie en minder vaak voor logistieke vraagstukken, terwijl ons algoritme hier wel uitermate schikt voor is. Wij lopen zelfs regelmatig tegen dergelijke optimalisatie uitdagingen aan, terwijl wij een data analyse maken voor de online marketing of een loyaliteitsprogramma en daarna de klant hierop attenderen. Naderhand gaan wij hier dan vaak alsnog mee aan de slag.
Voel je daarom vrij om een logistiek vraagstuk over jouw organisatie bij ons te deponeren. Wij zijn gek op wiskundige uitdagingen en deinzen niet terug van wat extra programmeerwerk om het algoritme jullie eigen vraagstuk te laten oplossen.
HIER LIGT DE KANS
Hier ligt wat ons betreft een enorme kans voor middelgrote bedrijven. Wij kunnen veel gerichter targetten: de mensen die jouw reclame zien, zijn ook daadwerkelijk mensen die iets bij je gaan kopen of van je diensten gebruik gaan maken. Zo kunnen ook kleine bedrijven hetzelfde concurrentievoordeel te behalen als de grote jongens. We weten niet alleen dat de mensen die wij targetten met 90% zekerheid dat zij ook geïnteresseerd zijn in het product, maar ook of ze het niet kort geleden al hebben gekocht, dat wanneer zij kopen dat ze ook echt gaan betalen en hoeveel tijd ze van de klantenservice vragen. In het geval van een lidmaatschap kunnen wij bijvoorbeeld in het bijzonder targetten op toekomstige leden die ook lang lid gaan blijven. Het resultaat is een hogere conversie en besparing op het marketingbudget.