ONLINE MARKETING

Elke eigenwijze ondernemer denkt zijn klantprofiel zo te kunnen schetsen. Dat blijkt vaak niet juist. Het menselijk brein is gemaakt om ons te laten overleven, maar ons observerings- vermogen is, beïnvloedbaar, niet accuraat en hoofdzakelijk gefocust op het negatieve. Dit maakt het inschatten van de beste online marketingstrategie ook lastig. Gelukkig kunnen we tegenwoordig data driven deze keuzes maken.

Voor de meeste bedrijven bestaat online marketing uit de combinatie van het optimaliseren van vindbaarheid in zoekmachines (SEO) en online adverteren (SEA). Dit is een mooi begin, maar voor Ada Beta is dit slechts één onderdeel van de formule. SEA is namelijk gebaseerd op de aanname dat bedrijven goed weten wie hun potentiële klanten precies zijn. Na een analyse van de data blijkt dit echter vaak maar half waar. Als uit de data blijkt waar je eigenlijk naar op zoek bent lijkt de uitkomst bijna altijd logisch, maar er zelf op komen is niet mogelijk. SEO gaat ervan uit dat potentiële klanten of gebruikers weten wat ze nodig hebben. Ook dit blijkt vaak niet juist.

ADVER TEREN

Ada Beta adverteert online met een combinatie van inzichten uit online én offline data. Deze combinatie levert veel specifiekere informatie over jouw klant. Na duizenden grafieken over hen te hebben verzameld, weten wij precies wie jij als toekomstige klant moet targetten. Ons werk is om daarna ‘mix en match’ toe te passen. We zoeken de klanten voor jou die lijken op jouw ideale klant en adverteren alleen bij hen. Online marketing, maar dan next level!

Voorbeeld: Je bestelt online een boek. Wanneer je dit boek in je mandje legt, geeft de site een suggestie: ‘Mensen die dit boek kochten, vonden deze titels ook interessant:…’. Ze gaan ervan uit dat het kopen van een specifieke titel betekent dat je ook interesse hebt in een andere titel. Ada Beta doet dit andersom: mensen die het product bij jullie afnamen, lijken (gebaseerd op data) op een specifieke groep mensen. Daarom laten we de advertentie aan deze groep zien. Niet het kopen van een vergelijkbaar boek, maar compleet andere kenmerken kunnen de doorslag geven.

HIER LIGT DE KANS

Hier ligt wat ons betreft een enorme kans voor middelgrote bedrijven. Wij kunnen veel gerichter targetten: de mensen die jouw reclame zien, zijn ook daadwerkelijk mensen die iets bij je gaan kopen of van je diensten gebruik gaan maken. Zo kunnen ook kleine bedrijven hetzelfde concurrentievoordeel te behalen als de grote jongens. We weten niet alleen dat de mensen die wij targetten met 90% zekerheid dat zij ook geïnteresseerd zijn in het product, maar ook of ze het niet kort geleden al hebben gekocht, dat wanneer zij kopen dat ze ook echt gaan betalen en hoeveel tijd ze van de klantenservice vragen. In het geval van een lidmaatschap kunnen wij bijvoorbeeld in het bijzonder targetten op toekomstige leden die ook lang lid gaan blijven. Het resultaat is een hogere conversie en besparing op het marketingbudget.

JOUW VRAAGSTUK BIJ ONS DEPONEREN?